گفت‌وگوی دکتر آخوندعلی با مجلۀ الکترونیکی نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های تحصیل در ایران

گفت‌وگوی دکتر آخوندعلی با مجلۀ الکترونیکی نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های تحصیل در ایران


گفت‌وگوی دکتر آخوندعلی با مجلۀ الکترونیکی نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های تحصیل در ایران

 

 
 
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار مجلۀ الکترونیکی نمایگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیلی در ایران تأکید کرد: با برپایی این نمایشگاه، شاهد ورود دانشگاه‌های کشور در عرصۀ رقابت جهانی و هموار کردن مسیر بین‌المللی شدن آن‌ها، خواهیم بود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.
 
*لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری در رابطه با دانشگاه شهید چمران اهواز بفرمایید.  
علی‌محمد آخوندعلی هستم، استاد گروه هیدرولوژی و منابع آب و رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دانشگاه شهید چمران اهواز، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشگاه جنوب غرب کشور است که در سال 1332 تأسیس شد.  این دانشکاه اکنون بیش از 14000 دانشجو، 600 عضو هیئت‌علمی و 400 دانشجوی بین‌الملل دارد. دانشگاه شهید چمران اهواز در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی به جایگاه مناسبی نائل شده است؛ مثلا در رتبه‌بندی جهانی «تایمز» در جایگاه 1200-1001 قرار دارد که تلاش در این زمینه ادامه‌دار است. 
 
*به نظر شما بین‌المللی شدن یک دانشگاه به چه معناست؟ 
بر اساس دیدگاه سازمان یونسکو بین‌المللی‌سازی آموزش عالی، عامل مهم تاثیرگذار بر شاکلۀ دانش در کشورها است. تاثیر آن بر کیفیت آموزش، اقتصاد کشور، روابط بین کشورها و بخش‌های دیگر است. مسائلی مانند رویت‌پذیری، استناد و جذب دانشجوی بین‌المللی برای جایگاه بین‌المللی دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.  منطق بین‌المللی‌سازی آموزش عالی حداقل چهار هدف را دنبال می‌کند؛ «دستیابی به دانش و تعامل علمی»، «توسعۀ اجتماعی-فرهنگی»، «دستاوردهای سیاسی از جمله صلح و امنیت» و بالاخره «اهداف اقتصادی» از جمله «رقابت» و «اشتغال». 
 
*برنامه و بازاریابی دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزۀ جذب دانشجو چیست؟  
 دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینۀ جذب دانشجوی بین‌الملل قدم‌های موثری برداشته است. از جمله می‌توان به مواردی اشاره نمود؛ «شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی جذب دانشجو در داخل کشور»، «شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی جذب دانشجو در خارج کشور مانند بغداد، اقلیم کردستان عراق و سوریه»، «برقراری ارتباط و توافق با شرکت‌های جذب در داخل و خارج کشور»، «ارتقای مستمر تارنمای دانشگاه به زبان‌های بین‌المللی (زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی). وجود برنامه و سیاست مشخص برای جذب دانشجو، راه را در این مسیر فراهم می‌کند و با جذب موفق دانشجوی بین‌الملل هر دانشجو می‌تواند معرف دانشگاه و نیز شرکت‌کننده در افزایش میزان مرجعیت دانشگاه باشد. 
 
*برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران چه باید کرد؟ 
برای افزایش جذابیت تحصیل در ایران  ابتدا باید دانشگاه‌ها تصویری دقیق و شفاف از ظرفیت‌ها و امکانات خود از طریق وب‌سایت چند زبانه ارائه دهند. از طریق همان درگاه به معرفی امکانات کشور از جمله جاذبه‌های توریستی از قبیل مکان‌های تاریخی، تفریحی و رفاهی کشور بپردازند. البته فراتر از گردشگری و جاذبه‌ی مناطق دیدنی استان و کشور محل تحصیل می‌توان توانایی‌ها و پیشرفت‌های کشور و دانشگاه را ارایه داد. در این میان تسهیل و شفاف‌سازی فرآیند جذب بسیار مهم است. 
 
*نظر شما در مورد نمایشگاه بین المللی جاذبه‌های تحصیل چیست؟ 
با برگزاری این نمایشگاه و ارائه و نمایش آن از طریق رسانه‌های متنوع مانند صدا و سیما و بالاخص شبکه‌های برون مرزی و فضای مجازی، فرصتی برای معرفی جاذبه‌های تحصیل در کشور و همچنین ظرفیت‌ها و توانایی‌های کشور در حوزۀ علم و تولید علم خواهیم داشت. از طریق نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیل در ایران  شاهد ورود دانشگاه‌های کشور در عرصۀ رقابت جهانی و هموار کردن مسیر بین‌المللی شدن آن‌ها خواهیم بود. این نمایشگاه، تبادل تجربیات و معارفۀ دانشگاه‌ها را هموار کرده و فرصت جدیدی است تا موفقیت بزرگتری نسبت به نمایشگاه اول (برگزارشده در دانشگاه تربیت مدرس) را رقم بزند. تکرار این گونه نمایشگاه‌ها زمینۀ فرهنگ‌سازی در جذب و هم‌زیستی با دانشجویان بین‌المللی برای جامعه است. 
 
*بفرمایید که نقش  این نمایشگاه در تحقق مرجعیت علمی و تبدیل زبان فارسی به زبان  معیار در عرصۀ علم را چگونه ارزیابی می کنید.
تنها راه رسیدن به مرجعیت علمی تداوم تلاش دانشگاه‌ها و تنوع‌بخشی به فعالیت آن‌ها در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی-فناوری و فرهنگی است که امید است ثمرۀ آن در سال‌های پیش رو محقق شود. بر این اساس، اگر این دستاوردهای نمایشگاه هدف‌گذاری شوند، دانشگاه‌ها خواهند توانست در جایگاه جهانی بالاتری قرار بگیرند. زبان فارسی همواره و ذاتاّ استعداد زنده ماندن، گسترش یافتن و قوی شدن داشته است و خواهد داشت. دانشگاه‌ها می‌توانند علم و دانش را چنان در دامن خود و در ظرف زبان فارسی ارتقا دهند که  به طور واقع‌گرایانه به تحقق مرجعیت علمی و زبانی کشور در دهه‌های آینده کمک کنند. 
 
*برنامه شما برای مشارکت و حضور فعال دانشگاه دانشگاه شهید چمران اهواز در این نمایشگاه چیست؟ 
دانشگاه شهید چمران اهواز همواره در مشارکت فعالانه در نمایشگاه‌های سازمان امور دانشجویان پیشقدم بوده و است. از جمله برنامه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز در نمایشگاه مهرماه برگزاری غرفه‌های فیزیکی و مجازی با تهیه اقلام تبلیغاتی متنوع، تقویت سایت دانشگاه و ارایۀ آن به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی و تلاش برای نمایش جاذبه‌های استان خوزستان در این نمایشگاه بالاخص برای دانشجویان بین‌لملل، با اعزام کارشناس مرتبط است. همچنین حداقل از یک شرکت خارجی جهت شرکت در نمایشگاه دعوت به عمل آمده است. 
 
*آیا پیشنهادی برای افزایش تاثیرگذاری و دستاورد‌های نمایشگاه دارید؟ 
به نظر می‌رسد دعوت از سفیران، رایزن‌های علمی یا فرهنگی سفارتخانه‌ها، شرکت‌های جذب دانشجو و حتی دانشجویان بین‌المللی شاغل به تحصیل در کشورمان لازم باشد. دعوت از رؤسای دانشگاه‌های کشور‌های همسایه نیز گزینۀ قابل تاملی است. ارائه دستاوردها و محصولات علمی پژوهشی دانشگاه‌های کشور در غرفه‌های فیزیکی و مجازی و نیز تجلیل و تقدیر از دانشجویان نخبه و استعداد درخشان بین المللی را پیشنهاد می‌نمایم. اعطای فرصت سخنرانی و ارائه پیشنهادات و انتقادات به دانشجویان بین‌المللی از طریق تریبون‌های همایش‌های نمایشگاه بسیار ثمربخش خواهد بود. و در کلام آخر، معرفی حداکثری ظرفیت‌ها و توانایی‌های دانشگاه‌ها در حوزه تحصیل و پژوهش دانشجویان بین المللی در کشور.
در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه قدردانی می‌نمایم.